Kemiska reflektioner runt morgondagens stundande provskrivning


Säg att du har lite av en svag syra, som vi kallar HA, i en bägare. Den har en viss  koncentration och protolyseras därefter så att en del av HA delas upp i H+ och A-. Detta vet vi redan. När vi sen ska räkna på hur mycket av syran HA vi har kvar så titrerar vi med lite OH-. Eftersom HA och OH- är ekvivalenta enligt formeln:

HA + OH-   ------>    H2O + A-

så räknar vi nu med att substansmängden OH- som går åt för att helt neutralisera syran också är den mängd syra som finns efter protolysen.

Nu kommer det intressanta. Hur kommer det sig att OH- väljer att reagera med den oprotolyserade delen av syran istället för de redan fria vätejoner som frigjordes vid protolysen? OH- och H+ är ju mycket goda vänner, går som hand i handsken, som ler och långhalm. Varken Vinge  eller Caroline har lyckats svara på detta så jag svarar spänt på att någon ska komma med en korrekt förklaring.

Sen kan jag inte säga annat än grattis till alla er som inte fattade ett skit av ovanstående. Grattis till ett normalt liv.

Kommentarer
Postat av: jockieeee

Fan axel, varför så smart fråga!? .. allvarligt den va en knepig one!

2008-10-22 @ 22:51:19
URL: http://softmelodies.blogg.se/
Postat av: lenni

oj! nu gav du mig mkt att fundera över, unge vän! nu blir de inget höstlov då ja kommer att ligga sömnlös och sysslolös och grubbla över detta mysterie! tack för den

2008-10-23 @ 08:58:48
Postat av: Gandlaf

Här kommer jag; Gandalf med min hypotes!



OH- vill inte reagera med H+ eftersom den är otrogen och GAY!

2008-10-23 @ 17:52:18
Postat av: Teh Orakel

Alltså de är inte alls krångligt. Vill ni veta kostar de 20 spänn

2008-10-23 @ 22:12:31
Postat av: axel

Jag har redan kommit på svaret själv. OH- reagerar visst med H+ men eftersom H+ då försvinner så förskjuts HA-protolysjämvikten åt höger och syrans koncentration blir därför mindre. Om ni fattar vad jag menar.

2008-10-23 @ 22:14:55
URL: http://axelo.blogg.se/
Postat av: moncan

Jag älskar natur! :D

2008-10-24 @ 00:22:58
URL: http://moncan.blogg.se/
Postat av: axel

moncan: Jag tror det märks alldeles för väl att vi också är skadade.

2008-10-25 @ 10:55:15
URL: http://axelo.blogg.se/

Reflektera över inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail (kommer inte publiceras!)

Bloggadress

Reflektera

Trackback
Min profilbild

Bokstavstrollande musiktok som just nu spelar eufonium på heltid i lumpen.