Ljud

Visst är det ganska fascinerande? Vet inte varför jag kom att tänka på det men det är verkligen så att olika ljud får en att instinktivt reagera på ett visst sätt. Ett klassiskt  exempel är ju ljudet av ens sms-signal. Det beror förstås helt på i vilken situation man befinner sig, men i allmänhet blir jag i alla fall glad när någon söker kontakt med mig. Besvikelsen blir därför stor när det återigen var 72466 som gjorde reklam för wap.alla.nu.

Sen har vi ljudet av olika människors röster. Vissa röster kan få en att känna sig lugn, andra får en att känna sig glad osv. Andra röster är behagliga att lyssna till medan andra faktiskt kan få en att känna en viss, nej, inte avsmak, men något mindre positivt i alla fall. Att t.ex. lyssna till när en riktigt duktig sångare/sångerska sjunger kan ge mig rysningar.

Sen har vi de där ljuden som man älskar respektive hatar. Jag har några personliga favoriter, speciellt då jag släckt ner rummet och är i den där fasen då man ska försöka somna trots att tankarna virvlar i skallen. Jag har verkligen svårt att somna på kvällarna, är en riktig kvällsmänniska och somnar mycket sällan innan midnatt. När jag då hör hur en bil kör förbi på vägen utanför känns det så skönt. På något sätt finner jag en viss frid i det. Något som om möjligt är ännu härligare är lagom stilla regn som smattrar mot tak och fönster. Jag gillar regn, ljudet av regn. Speciellt när man är inomhus.

Jag nämnde lite om musiken innan men måste återigen komma tillbaka till det. Vilken aldrig sinande källa till glädje. Musik i allmänhet och högkvalitativa sångröster i synnerhet är helt enkelt toppen. Jag lyssnade som ett exempel väldigt många gånger, om och om igen, på Danny Boy, sjungen av dels Declan Galbraith (typ), dels av Kings Singers. Två väldigt olika versioner, bägge helt underbara. Sök på youtube så kan du själv kolla in det.

Nog med funderingar (ny kategori förresten :). Nu ska jag i alla fall försöka sova lite. Får hoppas att det börjar regna.

Kommentarer
Postat av: lenni

djupt axel, sjukt djupt. intressant btw

2008-09-02 @ 13:20:57
Postat av: Wazzo

väldigt emotionellt. Spännande.

2008-09-02 @ 19:22:32
URL: http://wazzo.blogg.se/

Reflektera över inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail (kommer inte publiceras!)

Bloggadress

Reflektera

Trackback
Min profilbild

Bokstavstrollande musiktok som just nu spelar eufonium på heltid i lumpen.