Framtidens fäder

Idag har jag varit på klassresa till Värö Pappersbruk och Göteborg.

Göteborg var trevligt. Pizza, Chalmers, och Café Tintin med Alex och ett scrabblebräde.
Behöver inte säga mycket mer. Göteborg är Göteborg och är helt enkelt asbra.

Så, Värö Bruk. Ett ganska illaluktande ställe med sjukt mycket trä i omlopp. Flis, stockar, bark, you name it.
Guidningen var lång och relativt ointressant. Många av samtalen där emellan var däremot roliga.

Jag och min gode vän Anders kom överens om att vi skulle försöka dra så många skämt som relaterade till pappersbruket som möjligt. Eftersom slutprodukten är pappersmassa blev det en himla massa skämt om just det.

Jag inledde ganska svagt med: "Om man skulle samla ihop våra farsor och ställa på en våg, vad skulle man få då?"
Anders fattade direkt att svaret var just pappersmassa. Halvbra försök av mig.
På något sätt lyckades dock Anders vara betydligt sämre. Kvantiteten var det absolut inget fel på, men många av skämten höll så låg klass att han ofta inte ens visste vad han egentligen menade själv. Eller vad sägs om följande:

"Vilken fågel förknippas mest med pappersbruk?" Frågetecken, fårgetecken, ansikten som holkar.
"Fasanen förstås." Nu börjar vi andra verkligen undra vad det är för fel på pojken.
"Men, liksom, det är ju en process i flera faser..." Ridå. Inte okej, Anders.
Därmed inte sagt att vi skrattade som galningar åt det.

Favoriten hos Anders och Johanna av mina skämt:
Vid fikabordet, mängder med mackor upplagda. Jag vitsar till det:
"Så mycket mackor de har lagt fram måste det vara nån typ av massproduktion." Jag fick en high-five från Johanna. Jag var på gång!

Bäst enligt mig (och för att förstå skämtets genialitet bör man veta vilka ämnen som ingår i processen, läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Sulfatmassa ): Vi promenerar i sakta mak. Det luktar illa i luften.
"Usch, det luktar skämt här. Måste vara Anders som har något på lut!" Jisses, jag var så nöjd med min spontana ordvitsförmåga att jag höll på att spricka av förtjusning. Anders gillade det, men inte mer än det förra. Liksom, associationerna till både Anders överdrivna skämtproduktion, kombinerat med associationen till det som händer i fabriken. Det blir inte bättre!

Bäst på hela dagen var ändå Marie. Shit, hon kan verkligen omvandla något tråkigt till något fantastiskt roligt.
Återigen vid fikat. Skämt av olika slag diskuteras. Carro påstår att blondin-skämt är roliga och jag drar ett av de få jag finner någorlunda komiskt.
"Det var en gång en blondin som gick in på ett bibliotek." Inte så kul, de flesta höll med, men sen kom Marie.
"Men, fortsätt?" Nu blev allt superkul. Alla skrattade. Marie såg frågande ut. Vi skrattade lite till.

Anders kommer i alla fall bli pappa. Huruvida han kommer bli bra eller inte lär framtiden utvisa.

Kommentarer

Reflektera över inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail (kommer inte publiceras!)

Bloggadress

Reflektera

Trackback
Min profilbild

Bokstavstrollande musiktok som just nu spelar eufonium på heltid i lumpen.