Jag fattar inte riktigt

Det fanns en tid då jag kunde vara ganska arrogant. Jag gillade att hävda mig onödigt mycket. Och vid vissa inte väl utvalda tillfällen kunde jag gå såpass långt att jag tryckte ner andra för att själv framgå i bättre dager.
Detta var förstås längesen och det enda egentliga exempel jag kommer ihåg var från en redovisning i åttan.

Tyvärr verkar det dock finnas vissa som dras med det här beteendet.

Idag hade vi i min klass historiaredovisning (den allra sista innan studenten!) om Jönköpings lokalhistoria och den första gruppen berättar om Öster i Jönköping. En berättar om arkitekturen i ett område, och det må vara läsning innantill ganska mycket, men inte sjutton gör man så som en av åhörarna gör i det här läget.

En av i det här fallet tjejerna berättar om hur ett av funkishusen vi tittar på är uppbyggt. Då väljer en av killarna i klassen (och jag tänker inte säga vem det är, även om flera av det redan vet) att avbryta och slänga ur sig:
"Uräksta, men, sadeltak? Och tvåfunktionsfönster? Vad är det för någonting egentligen?"
Naturligtvis ville jag gå fram och ge honom en rak höger, men jag nöjde mig med att säga att det ser du väl själv, samtidigt som mer kunniga i klassen valde att förklara åtminstone vad för storts tak det handlade om.

Om hon som berättade visste vad ett sadeltak egentligen var för nåt bryr jag mig inte om, men jag tvivlar på att hon faktiskt egentligen visste vad hon pratade om exakt. Men att slänga ur sig en sån fråga är ju så satans lågt! För det första, du bryr dig egentligen inte ett skit om svaret utan vill bara få den som redovisar att verka okunnig, helst med den effekten att läraren tror hon kopierat hela skiten från nätet. För det andra så tjänar du ju själv inte ett skit på det egentligen, den enda som lider av det är den du frågar. Sen att du skadar dig själv genom att alla tycker du är dryg, det är en annan sak.

Att man vill ha bra betyg är en sak. Att fjäska lite för lärarna, det är en sak. Men att trycka ner sina vänner i klassen för att verka duktig själv. Snälla du. Väx upp. Okej?

Kommentarer
Postat av: Realisten

+ fucking 1

2009-05-25 @ 00:18:51
Postat av: alex

äh, folk ska banne mig inte få använda ord dom vet vad de betyder. :)

2009-06-01 @ 19:00:47

Reflektera över inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail (kommer inte publiceras!)

Bloggadress

Reflektera

Trackback
Min profilbild

Bokstavstrollande musiktok som just nu spelar eufonium på heltid i lumpen.